Inger Marie Andersen- slik en pike bør være

Noen tror kanskje dette er en overskrift sakset fra Eivind Berges blogg. Det er det ikke. I dag husker ikke mange unge Inger Marie Andersen (1930-1995), men på 50 og 60-tallet var hun Norges idealkvinne.

Hun debuterte  som samvittighetsfull forlovede for Henki Kolstad i Vi gifter oss (1951), og hun hadde enda dårligere samvittighet fordi hun ikke gjorde nok husarbeid i Støv på hjernen (1959). I Støv på hjernen spilte hun mot primadonnaen Wenche Foss, som var alt for dristig og selvstendig.  Også i Troll i ord (1954) og Bjurra (1970) spilte Andersen Kolstads utkårede.

Inger Marie Andersen var kvinnebladenes favoritt. I Kvinner og klær i 1957 sto det en anekdote om en liten gutt i Bergen som først ble sjokkert over at en filmstjerne som Andersen bodde i nabolaget, og dernest var helt på gråten fordi hun banket tepper på trappen. Slikt gjorde ikke filmstjerner. Ukebladet Hjemmet skrev i 1965 at det gjaldt å være som Inger Marie Andersen og være ”Passe husmoderlig, kjærlig, men fremdeles uberegnelig og full av spøk og spenning!”

I 1951 var hun imidlertid ei 19-20 år gammel jente fra Glemmen ved Fredrikstad som fikk en filmrolle ved ren ulykke. Jeg sier «ulykke» fordi Eva Bergh, som egentlig skulle få rollen i Vi gifter oss, brakk foten i scenen hvor hovedpersonen mister kontroll over sykkelen og havner i havet. Dermed fikk Andersen, som gikk på Nationalteaterets elevskole, sjansen. Etter premieren skrev Aftenposten at hun «hadde et meget tiltalende ytre og et charmerende vesen».

På femti-tallet fant hun veien til Bergen hvor hun møtte sin mann og ble boende resten av livet. Hun arbeidet på teateret der, og det er kanskje derfor resten av landet etterhvert hørte mindre om henne. Som teaterskuespiller i Bergen hadde hun en eminent karriere, og hun hevdet selv at hun spilte mer naturlig med årene.

I filmhistorien er hun imidlertid den evige hustru, alltid trofast og pliktoppfyllende. I Kvinnens plass (1956) blir det hele snudd på hodet når hun blir arbeidskvinne og hennes ektemann hjemmepappa. Det er mulig hun prøvde å bryte ut av tvangstrøya, men hun sa til Aftenposten at hun ikke følte typecastingen som en byrde. I dag kan vi undres over at Inger Marie Andersen så ofte ville spille husmor, en rolle nesten ingen norske kvinner vil ha. Det var andre tider.