NRK Drama: inkompetent og lite kreativ

3nrkEn undersøkelse sitert i Aftenposten slår fast at ingen av de spurte medlemmene i Dramatikerforbundet mener at NRK drama er nyskapende eller kreativ. En god del sier også at institusjonen er «inkompetent». Dette er sterke ord, men er det rettferdig?

På mange måter er det helt uforståelig at NRK drama ikke finner på noe interessant. Alt de trenger å gjøre er å spørre publikum om hva de har lyst å se. Stiller man et slikt spørsmål på vgd.no, freak.no eller på diskusjon.no får man øyeblikkelig femti forskjellige forslag om hvordan serien kan foregå i verdensrommet eller på bunnen av nordsjøen, hvordan den kan ta for seg utvandringen til Amerika, hvalfangst, redningsselskapet, Stortinget i perioden før krigen eller mye, mye mer. Det norske folket mangler ikke fantasi. Og om dette ikke var bra nok kunne man jo bare se til utlandet, til serier som Sopranos, Breaking Bad og Dexter hvor hovedpersonene er moralsk tvetydige eller til gamle klassikere.

Det burde altså ikke være mangel på ideer. Om det er noen som kan skrive disse seriene eller lage dem, det er vel det store spørsmålet. Er det kanskje slik at det å være manusforfatter ikke er lukrativt nok? En romanforfatter får et publikum, stort eller lite. Men en manusforfatter skriver et år på noe som kanskje aldri forlater skuffen. Hvert år lages det dessuten bare en håndfull norske dramaserier. Sjansene for at arbeidet skal være forgjeves er store. Burde norske manusforfattere få mere støtte og flere forfattere oppmuntres til å ta steget over på Tv skjermen? Serier som ikke blir produsert burde kanskje samles i en database, hvor produsenter ved en senere anledning kan hente fram det man trenger. I dag er ikke uprodusert Tv-serie et av søkealternativene på dramas.no.
Men det er kanskje ikke riktig så ille som man vil ha det til. En serie om tungtvannsaksjonen er i emne, det samme er en apokalyptisk serie om en fremtidig russisk invasjon. I følge NFI sin nettside er det søkt om støtte til utvikling av serier om Harald Hårfagre og mye annet. Så da er det kanskje også noe i veien med det siste skrittet fra papiret til produksjonen?

Enten velger ikke produsentene de morsomme ideene eller så klarer de ikke å gjennomføre dem. Om Gene Roddenberry kom til NRK Drama og sa at han ville lage noe slikt som Star Trek, ville han ha fått støtte for dette? Det er heller tvilsomt. I stedet satser man på kjente bøker slik som Jan Kjærstads Erobreren. Men heller ikke den klarer man å gjennomføre. Kjedelige eller trygge valg som Hjem og Himmelblå, basert på en britisk serie som allerede har bevist sitt potensial, blir resultatet.nrk erobreren

Det er altså mulig, ihvertfall frem til i dag, å kritisere norsk Tv-drama i mange produksjonsledd. Det er vanskelig å lage manus og det er vanskelig, om ikke umulig, å få produsert en serie. Her er det kanskje institusjonelle stivheter innen NRK og TV2 som jeg ikke er kvalifisert til å kritisere. Debatten raser imidlertid på nettsteder som Rushprint, og man ser fortvilt til små land som lykkes, slik som Danmark og Sverige. Hva er det de gjør som er så mye bedre?
I svenske og danske serier ser vi sjelden overspill slik som man fortsatt ser i norsk tv drama. Jeg så en gang en episode av krimserien Fox Grønland, og der snakket man fortsatt med Nasjonalteater-dialekten kjent fra 1970-tallet. Kunsten å være «understated», naturlig og oppriktig er fortsatt et problem. Til sammenligning ser vi aldri noe slikt i Broen, Wallander eller Beck. Klarer nemlig skuespillerne å snakke naturlig, kan selv de verste replikker oversees. Folk sier nemlig mye dumt i det virkelige liv, men de er alltid oppriktig i sin idioti.

Men kanskje er det markedet for norsk Tv drama som er for lite? Er det for lite penger til opprettholde et stort nok reservoar av talenter? Da burde vi ser på hvor det blir av norsk TV drama etter premieren. Jeg lette nylig etter serien om Henrik Ibsen: En Udødelig mann (2006). Men den ble aldri gitt ut på DVD og NRK sier til meg på epost at den aldri vil bli utgitt heller pga av opphavsrettsproblemer. Serien er dermed tapt for publikum. Den ligger på et lager og råtner. Hva om man endret reglene slik at norske Tv kanaler måtte sende mere norsk drama, slik som franskmennene har gjort i Frankrike? Da måtte man igjen grave frem gamle ting og sende dem på TVN, Max, Fem, Viasat 4, Vox og TV3. Om ikke dette er for ekstremt kunne man lage en egen reklamefinansiert kanal for gammel norsk drama. Til slutt kunne man jobbe videre med å selge norsk drama i utlandet. Alle disse tingene vil sprøyte mer ressurser inn i dramaproduksjonen her til lands.